חוקרים ישראלים חקרו ומצאו: איך לעודד ילדים לקרוא ספרים!
כתבה שפורסמה באתר ynet ביום 23.1.11 סוקרת מחקר שנעשה על ידי ד"ר אסתר טוב- לי, ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת "שאנן" ומנהלת מכון אתגר לאבחון וטיפול בקשיי למידה, וד"ר יחיאל פריש, נשיא מכללת "שאנן" בתחום עידוד הקריאה במטרה לבדוק איך לעודד ילדים לקרוא ספרים ובכך לגרום לתלמידים לקרוא מספר רב יותר של ספרים ואף לאהוב לקרוא.
קריאת ספרים בפורמט מודפס ולא דיגיטלי הוכחה כחיונית לפיתוח השפה, החשיבה, התרבות, הערכים וללמידת מוסכמות חברתיות, נוסף כל פיתוח כשרים רגשיים ונפשיים. אין זה פלא עם כך שחוסר הענין הגובר מצד ילדים לקריאת ספרים הפך לנתון שמדאיג הורים רבים ואנשי חינוך.
במחקר המדובר פיתחו החוקרים שיטה חדשה הכוללת תשעה שלבים וליווי צמוד של התלמידים בזמן הקריאה. בין השלבים הדרושים: זמן קריאה קבוע של כ-15 דקות מדי בוקר, ספריה כיתתית עשירה שהגישה אליה חופשית בכל זמן, יצירת לגיטימציה לקריאת ספרים המתאימים לגיל נמוך מגיל התלמיד כדי לא להקשות עליו, קריאת סיפור בהמשכים בהפסקות מדי יום בשעה קבועה בכדי לעורר את הסקרנות למציאת הספר וקריאתו, שימוש בספר לשימושים שונים מהנאה בלבד (למשל ספרי מתכונים או הדרכה) ועוד.
על פי נתוני המחקר 63% מהתלמידים שהשתתפו בתכנית מעדיפים לקרוא ספר בזמנם הפנוי ותלמידים אשר השתתפו בתוכנית קוראים פי שניים מאשר חבריהם שלא השתתפו בה.
לדברי החוקרת טוב- לי: "הצניחה האדירה בהישגי הקריאה במבחנים הארציים והבינלאומיים, הדלות הלשונית והפגיעה באושיות השפה, כל אלו מדאיגים את החוקרים ואת העולם כולו. בנוסף לכך הידע של התלמידים בתחום האוריינות, כלומר הקריאה והכתיבה, הולך ופוחת, אך רמת האוריינות הנדרשת מאדם ב'כפר הגלובלי הקטן', הבנוי על אוטוסטרדות מידע מהירות, גבוהה לאי שיעור מזו שהוא נזקק לה לפני 50 שנה"