הדרכת זום מיוחדת לאור מצב הלחימה ונפילות הטילים על ערי ישראל. איך מתווכים לילדים בגילאים השונים את הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים? ההדרכה ניתנה על ידי מירי מתתיה, פסיכותירפיסטית גוף-נפש, מלווה הורים וצוותים חינוכיים ותמי רוזנטל שכן-טוב, מדריכת הורים.
ההדרכה לוקחת כלים מתוך גישת החינוך האנתרופוסופי (חינוך ולדורף) המבקש להתייחס לאדם בהיבט הוליסטי ועוטף.
אנו מביאים כאן את סיכום ההדרכה בה ניתנו ארבעה עוגנים לתמיכה בילדים בטווחי גילאים שונים בעת משבר:
- חיבור למרחב מוגן אישי – כיוון שהילדים מושפעים מאוד מהלכי הנפש שלנו, חשוב מאוד שנוכל קודם כל לתמוך בעצמנו, על מנת שנוכל לתמוך בהם. ההמלצה להורה היא למצוא מרחב שמאפשר לו להתחבר למעין הפנימי שלנו, לשקט שבתוך הסערה. אי של ודאות בתוך אי הודאות.
- חיבור למרחב המוגן המשפחתי – זה הזמן להיות בערות והקשבה – מה תומך בכל אחד ואחת מבני המשפחה באופן אינדיבידואלי בימים אלה? ולאפשר את זה.
- קיום שיח תואם גיל ותואם את הילד עצמו לגבי המצב. את השיח נתאים גם לגיל של הילד וגם לאישיות היחודית שלו. אין דרך אחת נכונה לומר את הדברים, אך ניתן לשמור על כמה קווים כליים בשיח: לקיים שיח ענייני ומידתי, שלא יורד לפרטים רבים מידי, אך גם לא מסתיר. (עם ילדים צעירים אפשר להעזר למשל בדימויים של ריב בין ילדים, בין חיות.) להפחית ככל הניתן חשיפה למדיה ולתת להם את המידע מונגש דרככם. לאפשר להם לבטא רגשות ולהקשיב הקשבה פעילה שלא ממהרת לתת פתרונות אלא פשוט מקשיבה.( אם עולה פחד לא לומר "יהיה בסדר זה לא נורא תיכף בטח יגמר". אלא: זה באמת מפחיד אבל בוא נראה איך אנחנו יכולים להתמודד עם זה ביחד") לתת מסרים של תקווה ומוגנות, לחזק את הילדים כשהם מפגינים יצירתיות, אורך רוח, אומץ בתוך המצב ולהעצים את תחושת המסוגלות האישית שלהם.("התלבשת כל כך מהר כששמענו את האזעקה ממש כמו ארנב זריז").
- שמירה על נשימה וריתמוס בין רגעי החירום. כשאנחנו לא במצב החירום עצמו – להקפיד על מסר של חזרה לחיים. לקיים שגרה שתומכת ככל האפשר חוויה של בטחון ושפיות נשימה ואיזון:
אצל ילדי הגן- נחזק במיוחד את החיבור לגוף, לחושים, לעשייה ולמשחק . אצל ילדי היסודי נאפשר את הקשרים חברתיים , ואת הקשר עם דמויות חינוך אהובות ולמשפחה המורחבת אפשר שנתקשר יחד לבני דודים ולסבים. בכך נחליף חוויות ונעכל את מה שעבר עלינו.
הורה רגוע מגדל ילד רגוע. טראומה מתרחשת כשאנחנו לבד וחסרי אונים מול המציאות. הוויסות ההדדי של מערכת העצבים נעשה בעזרת מגע, איזון, תנועה וחיזוק של כוחות החיים. כלומר, תחושת ה"ביחד" וההבנה שיש לנו כלים להרפיית המתח.
לסיכום מסרי ההרצאה התייחסו המרצות לחשיבות כי כמבוגרים נשמור עבור הילדים את הידיעה כי העתיד האפשרי פתוח ומלא תקווה לשינוי ולשלום. הילדים חיים את ההווה וכשההווה מטלטל ולא יציב- חשוב להחזיק בתוכנו גם את העתיד שאנחנו רואים בעיני רוחנו כחברה וכפרטים. העתיד נוצר מתוך הדרך בה נפסע ברגעי הווה.
לצערינו, רבים מילדי ישראל נחשפו בימים האחרונים למציאות מאוד מפחידה. אנו כמובן זוכרים שזו מציאות מתמשכת של תושבי עוטף עזה וליבנו איתם בכל רגע. קשה מאוד לשאת את המחשבה על הטראומה המתמשכת שהם חיים בה ואנו תקווה ותפילה שנצליח להביא שינוי.
ההדרכה המלאה עלתה לאתר של מגזין אדם עולם. מגזין אדם עולם הינו מגזין נוסף מבית ההוצאה שלנו והוא מגזין למבוגרים העוסק בחינוך אנתרופוסופי ואנתרופוסופיה. >>> להאזנה להרצאה המלאה באתר אדם עולם